Publications

Journal articles

Miravète, S.,  Tricot, A., Kalyuga, S., & Amadieu, F. (in press). Configured-groups hypothesis: fast comparison of exact large quantities without counting. Cognitive processing. doi:10.1007/s10339-017-0826-5

Sanchiz, M., Chevalier, A., & Amadieu, F. (2017). How do older and young adults start searching for information? Impact of Age, Domain Knowledge and Problem Complexity steps of Information Searching. Computers in Human Behavior, 72, 67–78. doi:10.1016/j.chb.2017.02.038

Sanchiz, M., Chin, J., Chevalier, A., Fu, W.-T., Amadieu, F., & He, J. (2017). Searching for information on the web: Impact of cognitive aging, prior domain knowledge and complexity of the search problems. Information Processing & Management, 53, 281-294. doi:10.1016/j.ipm.2016.09.003

Amadieu, F., Lemarié, J., & Tricot, A. (in press). How may multimedia and hypertext documents support deep processing for learning? Psychologie française. doi:10.1016/j.psfr.2015.04.002. [PDF]

Amadieu, F., Salmerón, L., Cegarra, J., Paubel, P.-V., Lemarié, J., & Chevalier, A. (2015). Learning from concept-mapping and hypertext: An eye tracking study. Journal of Educational Technology & Society, 18, 100-112. [PDF]

Monchaux, S., Amadieu, F., Chevalier, A., & Mariné, C. (2015). Query strategies during information searching: effects of prior domain knowledge and complexity of the information problems to be solved. Information Processing & Management, 15, 557-569. doi: 10.1016/j.ipm.2015.05.004

Eyrolle, H., Virbel, J., Lemarié, J., Amadieu, F. (2012). Application de la démarche ergonomique à l’étude des documents et des activités documentaires au travail. Le travail humain, 75, 421-447. doi:10.3917/th.754.0421

Amadieu, F., Tricot, A., & Mariné, C. (2011). Comprendre des documents non-linéaires : quelles ressources apportées par les connaissances antérieures ? L’année psychologique, 111, 359-408. doi: 10.4074/S0003503311002053 [PDF]

Amadieu, F., Mariné, C. & Laimay, C. (2011). Attention-guiding effect and cognitive load in comprehension of animation. Computers in human behavior, 27, 36-40. doi:10.1016/j.chb.2010.05.009 [abstract]

Amadieu, F., Tricot, A., & Mariné, C. (2010). Interaction between prior knowledge and concept-map structure on hypertext comprehension, coherence of reading orders and disorientation. Interacting with computers, 22(2), 88-97. doi:10.1016/j.intcom.2009.07.001 [abstract]

Amadieu, F., Van Gog, T., Paas, F., Tricot, A., & Mariné, C. (2009). Effects of prior knowledge and concept-map structure on disorientation, cognitive load, and learning. Learning and Instruction, 19, 376-386. doi:10.1016/j.learninstruc.2009.02.005 [abstract]

Amadieu, F., Tricot, A., & Mariné, C. (2009). Prior knowledge in learning from a non-linear electronic document: Disorientation and coherence of the reading sequences. Computers in Human Behavior, 25, 381-388. doi:10.1016/j.chb.2008.12.017 [abstract]

Amadieu, F., Tricot, A., & Mariné, C. (2009). Exploratory study of relations between prior knowledge, comprehension, disorientation and on-line processes in hypertext. The Ergonomics Open Journal, 2, 49-57. doi: 10.2174/1875934300902020049 [PDF]

Amadieu, F., & Tricot, A. (2006). Utilisation d’un hypermédia et apprentissage : deux activités concurrentes ou complémentaires ? Psychologie Française, 51(1), 5-23. doi:10.1016/j.psfr.2005.12.001 [PDF]

Books

téléchargementAmadieu, F., & Tricot, A. (2014). Apprendre avec le numérique , mythes et réalités. Editions Retz: Paris.

Journal articles (non-indexed)

Amadieu, F., & Tricot, A. (2015). Quels facteurs psychologiques ont un effet sur la réussite des étudiants ? Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l’Apliut, XXXIV(2). DOI : 10.4000/ apliut.5155.

Huet, N., Sakdavong, JC., Amadieu, F., Ramandalahy, T., Broisin, J., & Vidal, P. (2011). Comment apprendre à apprendre grâce aux technologies de l’information et de la communication ? In Autrement Apprendre et transmettre, p 110-115.

Chapters in book

Van Der Linden, J., Amadieu, F. & van de Leemput, C. (accepté, 2017). L’importance de l’expérience vécue pour l’usage des tablettes à l’université. Paris: L’Harmattan.

Amadieu, F., Pecoste, C., Mariné, C., Van de Leemput, C., & Lescarret, C. (2016). How experienced tasks with tablets effects of studying tasks compatibility with tablets on their acceptance. In F. M. Mendes Neto, R. de Souza, & A. S. Gomes (Eds.), Handbook of research on 3-D virtual environments and hypermedia for ubiquitous learning (pp. 338–361). IGI Global. http://doi.org/10.4018/978-1-5225-0125-1.ch014

Amadieu, F. & Salmerón, L. (2014). Concept maps for comprehension and navigation of hypertexts. In R. Hanewald & D. Ifenthaler (Eds). Digital Knowledge Maps in Education (pp. 41-59). Springer, New York. [PDF]

Tricot, A. & Amadieu, F. (2011). Navigation dans les hypertextes. In J. Dinet, & J.M.C. Bastien, (Eds.), L’ergonomie des objets et des environnements physiques et numériques (pp. 167-192). Paris : Hermès. [PDF]

Amadieu, F., Bastien, C., & Tricot, A. (2008). Les méthodes on-line 1 : Analyse des parcours. In A. Chevalier & A. Tricot (Eds.), Ergonomie des documents électroniques (pp. 251-270). Paris, PUF. [PDF]

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